'Övergrepp' VS Tjuvåkning

Många har nog sett detta klippet som gått runt på internet i dryga veckan. Jag har haft, ibland hetsiga, diskussioner angående beteendet, både kvinnans beteende och kontrollanternas beteende. Jag har funderat fram och tillbaka på vad som är rätt och inte och läst på flashback, facebook och i tidningar m.m.
Jag tycker situationen är solklar. Hon gör som de flesta i Göteborg gör. Hon genomför sin resa, när hon ser kontrollanterna går hon fram och stämplar. Kontrollanterna ser detta och 'griper' henne.
Jag personligen hatar tjuvåkare av två anledningar:
1. Jag betalar över 1000 kronor för mitt busskort, I MÅNADEN.
2. Tjuvåkarna gör så att Västtrafik förlorar pengar = De behöver höja priset på biljetterna = JAG drabbas, för jag måste ha ett nytt busskort varje månad.

Sedan kan man fråga sig om kontrollanterna behövde använda sig av så grovt våld som de gör. DET är fel. De hade kunnat ta hennes ID, låtit henne gå och gett det vidare till polisen.
Jag beundrar dock kontrollanterna som trots 'övergreppet' är lugna genom hela processen. Kvinnan är INTE lugn. Detta anser jag är ett tecken på att hon vet om att hon gjort fel. Hade hon vetat att hon hade lagen på sin sida hade hon nog snällt kunnat sitta tyst, ta emot tilläggsavgiften och sedan överklagat detta och vetat att hon hade rätt. Hennes beteende kan tyda på att hon är osäker på vilket straff hon kan få. Sedan att den som filmar 'eggar' upp det hela gör nog inte situationen bättre. Men som sagt, hade hon varit lugn hade inte 'övergreppet' behövt ske.

Vill understryka att jag INTE försvarar varken biljettkontrollanternas beteende eller kvinnans. Hela situationen är fel och detta kan urarta till en väldigt spännande diskussion om huruvida biljettkontrollanterna skall finnas kvar eller ej.


(Någon som hade föredragit att alla skall stiga på längst fram i bussen som det såg ut förr? Det hade gjort situationen i Göteborg i rusningstrafik, ohållbar.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0