Ännu ett bevis på deras inkompetens..

Imorse skulle jag åka med den vanliga bussen 7.16 in till Göteborg. Det är en direktbuss vilket gör att jag hellre åker med den än med den som går en halvtimme senare där man måste byta och som tar längre tid att åka med. Hursomhelst:
En tjej går på samtidigt som mig, hon berättar för busschauffören att hon vill åka med smsbiljett och frågar efter koden. Varpå han snäser tillbaka 'vi har inte det här ute än!'
Herregud.. Tänker jag. Jag har sett folk använda sig av det i säkert 3 månader (minst!!) snart. Hon frågar hur hon då ska göra för hon hade ju räknat med att det skulle gå. Jag säger lite vänligt men bestämt till mannen bakom ratten att det visst ska finnas.
'ja, det var ju synd att vi inte blivit underrättade om det då.' svarar han, med för mig, en tyken ton. Hon får åka med ändå och jag surfar in på Västtrafiks hemsida och söker mig fram till smsbiljetter. Jodå, där finns en kod till smsbiljett, även för Tjörn.. Jag säger ingenting då det är för tidigt för att tjafsa. Men ett mail, det fick allt kära Västtrafik i sin inkorg.

Är det busschaufförens ansvar att hänga med i utvecklingen eller är det Västtrafiks folk som inte kan underrätta? De andra chaufförerna på Tjörnbussarna accepterar och kan smsbiljettskoden så svaret kan vara enkelt..
Häng med i utvecklingen, TACK!


Inkompetenta idioter...

För ett par månader sedan skulle jag efter skolan åka till Trollhättan och hälsa på en vän som bor där. Mitt Göteborg+++ funkar inte längre än till Lilla Edet (ungefär..) så jag gick till ett Västtrafik-kontor i stan för att fråga när jag skulle börja betala med min kontoladdning och hur mycket det skulle kosta.

Kvinnan bakom disken behandlade mig som skit rent ut sagt. Hon var tyken och kort. Hon sade att jag borde sätta ihop mina kort så att det blev "tillägsbetalning" så jag bara behövde trycka på "T"-et när jag gick ombord. Det ville jag inte eftersom jag nästan aldrig använder mig av kontoladdningen. Hon blev lite sur och kollade upp min information. Älvängen, där skulle jag stämpla kontoladdningen. Jag blev irriterad av hennes bitchiga attityd och gick till Centralstationens Västtrafik-info istället. (Denna låg utanför Centralstationen, på Drottningtorget.)

Jag fick en kvinna med mycket trevligare attityd och jag förklarade situationen och sade att jag inte trodde på denna kvinnan som påstod att jag skulle betala från Älvängen. Kvinnan bakom disk berättade att jag inte skall stämpla förrän jag är i utkanten av Ale. Priset sjönk från 80 kronor till 29 kronor. Vad är det för inkompetenta människor som jobbar på Västtrafik? Borde inte dem OM någon veta vart korten gäller och hur mycket det kostar? Skall jag som faktiskt har annat för mig behöva dubbelkolla för att få veta det riktiga priset?

Nej. Gör om, gör rätt!

Dagens i-landsproblem: Västtrafik

Några dagar innan nyårsskiftet gick jag till Västtrafiks kontor för att köpa en utökning till mitt skolkort (så att jag kan åka även på helgerna utan att behöva betala enkelbiljetter varje gång).
Det visade sig att Västtrafik ännu inte hade börjat sälja korten och hör och häpnad; de visste inte heller när de skulle börja sälja korten. Snopet, men vad ska man göra.
Jag gjorde ännu ett tappert försök dagen innan jag åkte upp till Stockholm, men fick då samma svar. Dock kunde hon som anställd hos Västtrafik försäkra mig om att utökningen även skulle säljas på samtliga Pressbyråer i staden. Jag frågade om hon var riktigt säker angående denna information, eftersom jag själv aldrig har kunnat köpa den typen av kort hos deras ombud. Hon försäkrade mig om att hennes information stämde.

Sagt och gjort, när jag kom tillbaka med tåget från Stockholm började klockan närma sig midnatt. Självklart var Västtrafiks kontor inte öppna, därför var Pressbyrån ett alternativ. Eller hur. Jag blev inte förvånad när han i kassan förklarade att de inte säljer utökningen för skolkort. Han var till och med så snäll att han kollade igenom listan för samtliga kort som de säljer för Västtrafik. Jag gick alltså från Pressbyrån utan mitt önskade kort, vilket gjorde att jag fick betala för resan hem ( - fast jag inte hade behövt göra det, om man skulle tro Västtrafik's ord).

Självklart kan jag inte tolerera detta av Västtrafik, därför gick jag till deras kontor för att reda ut saken. Han som betjänade mig verkade inte överdrivet glad över mitt klagomål, men jag fick i alla fall pengarna tillbaka för min resa. Dessutom fick jag den hjälpen jag behövde utöver min lilla irritation och jag lämnade kontoret med en utökning. Jag var nöjd.

Det slutar aldrig förvåna mig att många anställda hos Västtrafik (både de som kör kollektivtrafiken och de som jobbar med kundservice) har så svårt att sköta sitt jobb. En förutsättning för att man ens ska kunna bli anställd hos Västtrafik borde vara att man vet var korten säljs. Dessutom ska man kunna förklara biljettsystemet utan problem. Det är synd att resenärerna ska vara så mycket bättre än Västtrafik - hela tiden. Jag borde få ersättning i form av lön för alla de gånger jag måste engagera mig i Västtrafik och göra det jobbet som de anställda inte klarar av. Det är synd att Västtrafik har blivit till ett av dagens största i-landsproblem.

Inlägget är skrivet av Jasmine, Besök gärna hennes blogg på: http://rosanatt.blogg.se/

Prishöjning..

Jag använder mig av det så kallade 'Göteborg+++'-kortet. Det gäller från Tjörn och till Göteborg i princip, inte mycket runt omkring. Innan årsskiftet kostade mitt kort med ungdomsrabatt 960 kronor. Efter årsskiftet kostar det 1025 kronor.

Ett alternativ till det kortet heter 'Regionen runt i 30 dagar' och gäller inom hela Västra Götalands-regionen. Jag vet inte vad detta kostade innan årsskiftet, men det var inte den kostnaden som det är nu. År 2012 kostar det nämligen 1085 kronor.

Ser ni priserna? Ser ni VART korten är giltiga? Om inte, så ska jag hjälpa er lite på traven...
Det skiljer 60 kronor på dessa kort. För 60 kronor mer kan jag resa i HELA Västra Götaland. Jämfört med mindre än halva Västra Götaland är det enormt mycket. Sedan kan man ju tänka på, att de är många studenter som pendlar samma sträcka som jag, Tjörn - Göteborg. Varför gör Västtrafik det så svårt för oss studenter att ha råd med saker och ting..?


Västtrafik - Värsttrafik?

Man kan kalla mig för Västtrafik-krigare. Västtrafik är ett bussbolag här i Väst. (otippat..) Problemet är att de likt SJ inte är världens bästa företag. Jag tror att det skulle behövas något annat bolag som kan 'bråka' med dem om kunderna. Det är inte det jag vill starta, jag är bara intresserad av att Västtrafik skall lyssna och ta till sig vad man säger. De gör dem nämligen inte i skriven stund.
Jag pendlar mellan Tjörn och Göteborg. Det är cirka 7 mil. Det tar cirka 40 minuter med bil. Det snabbaste sättet med buss är direktbussar som går väldigt sällan, och dessa tar cirka 1 timme och 20 minuter. Häng med på mina resor så skall jag uppmärksamma er på det mesta som Värsttrafik ger mig i utbyte mot att jag tar buss istället för bil...


RSS 2.0