Dagens i-landsproblem: Västtrafik

Några dagar innan nyårsskiftet gick jag till Västtrafiks kontor för att köpa en utökning till mitt skolkort (så att jag kan åka även på helgerna utan att behöva betala enkelbiljetter varje gång).
Det visade sig att Västtrafik ännu inte hade börjat sälja korten och hör och häpnad; de visste inte heller när de skulle börja sälja korten. Snopet, men vad ska man göra.
Jag gjorde ännu ett tappert försök dagen innan jag åkte upp till Stockholm, men fick då samma svar. Dock kunde hon som anställd hos Västtrafik försäkra mig om att utökningen även skulle säljas på samtliga Pressbyråer i staden. Jag frågade om hon var riktigt säker angående denna information, eftersom jag själv aldrig har kunnat köpa den typen av kort hos deras ombud. Hon försäkrade mig om att hennes information stämde.

Sagt och gjort, när jag kom tillbaka med tåget från Stockholm började klockan närma sig midnatt. Självklart var Västtrafiks kontor inte öppna, därför var Pressbyrån ett alternativ. Eller hur. Jag blev inte förvånad när han i kassan förklarade att de inte säljer utökningen för skolkort. Han var till och med så snäll att han kollade igenom listan för samtliga kort som de säljer för Västtrafik. Jag gick alltså från Pressbyrån utan mitt önskade kort, vilket gjorde att jag fick betala för resan hem ( - fast jag inte hade behövt göra det, om man skulle tro Västtrafik's ord).

Självklart kan jag inte tolerera detta av Västtrafik, därför gick jag till deras kontor för att reda ut saken. Han som betjänade mig verkade inte överdrivet glad över mitt klagomål, men jag fick i alla fall pengarna tillbaka för min resa. Dessutom fick jag den hjälpen jag behövde utöver min lilla irritation och jag lämnade kontoret med en utökning. Jag var nöjd.

Det slutar aldrig förvåna mig att många anställda hos Västtrafik (både de som kör kollektivtrafiken och de som jobbar med kundservice) har så svårt att sköta sitt jobb. En förutsättning för att man ens ska kunna bli anställd hos Västtrafik borde vara att man vet var korten säljs. Dessutom ska man kunna förklara biljettsystemet utan problem. Det är synd att resenärerna ska vara så mycket bättre än Västtrafik - hela tiden. Jag borde få ersättning i form av lön för alla de gånger jag måste engagera mig i Västtrafik och göra det jobbet som de anställda inte klarar av. Det är synd att Västtrafik har blivit till ett av dagens största i-landsproblem.

Inlägget är skrivet av Jasmine, Besök gärna hennes blogg på: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentarer
Postat av: Jasmine

(Svar:) Tack för att du länkade till min blogg. Jag uppskattar att mitt inlägg även fick hamna i din blogg. Om jag har något mer inlägg jag vill skriva ber jag dig om lösenordet, absolut.



Fortsätt skriva om Västtrafik - både bra och dåligt.

Vår kamp mot detta inkompetenta företag fortsätter.



Ta vara på dig.

Kram

2012-01-15 @ 11:20:53
URL: http://rosanatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0